Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2009

Διχ@ζουν οι φορο-αποδείξεις


Με οδηγό τις κυβερνητικές εισηγήσεις και περισσότερα από 4.000 σχόλια πολιτών, ξεκινάει σήμερα η διαβούλευση στις ομάδες εργασίας που στελεχώνουν οι εκπρόσωποι 28 κοινωνικών εταίρων που συμμετέχουν στο διάλογο.
Το ενδιαφέρον των πολιτών, όπως ήταν αναμενόμενο, συγκεντρώνει η κλίμακα φορολογίας εισοδήματος των φυσικών προσώπων και οι εκπτώσεις δαπανών με αποδείξεις, καθώς επί συνόλου 4.170 σχολίων, τα 1.162 αφορούν στα δυο συγκεκριμένα ερωτήματα που θέτει το υπουργείο Οικονομικών. Ζητήματα που φαίνεται να διχάζουν το σύνολο των πολιτών που συζητούν στο Διαδίκτυο για το φορολογικό τους μέλλον.
Από την ανάγνωση των θέσεων που έχουν αναπτύξει οι πολίτες διαπιστώνονται τα εξής «8» συμπεράσματα:
1.-Η ανάγκη προοδευτικότητας της φορολογικής κλίμακας, με περισσότερα εισοδηματικά κλιμάκια -ακόμα και πάνω από 10, αλλά και υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές που φθάνουν και στο 70% για εισοδήματα πάνω από 60.000 ευρώ. Στην άποψη των πολλών κλιμακίων συνηγορεί σημαντικός αριθμός πολιτών και αρκετοί τοποθετούν χαμηλά το όριο των υψηλών εισοδημάτων, όπως τα 60.000 ευρώ, πέραν του οποίου πρέπει να εφαρμοστούν πολλοί υψηλοί συντελεστές.
2.-Ο ρεαλισμός με τον οποίο οι πολίτες αντιμετωπίζουν το ζήτημα των αποδείξεων. Και καταγράφουν την αδυναμία συγκέντρωσης αποδείξεών τους ακόμα και από μηνιαία εισοδήματα 2.000 ευρώ, καθώς προέχουν οι αυξημένες ανελαστικές δαπάνες που καλύπτουν βασικές ανάγκες (σουπερμάρκετ, μηνιαίοι λογαριασμοί ΔΕΚΟ κ.λπ.).
3.-Οι άκρως αντίθετες απόψεις. Από την υιοθέτηση του μέτρου που προτείνει το υπουργείο και αφορά στη διασύνδεση του αφορολόγητου με τις αποδείξεις ή την πλήρη κατάργηση του αφορολόγητου με πλήρη αναγνώριση όλων των αποδείξεων έως την αύξηση του αφορολόγητου των 12.000 ευρώ με αναγνώριση αποδείξεων για μεγαλύτερα εισοδήματα. Σε αυτό που φαίνεται να συνηγορούν όλοι είναι ότι τα χαμηλά εισοδήματα, κατ' ουσία των μισθωτών που δεν μπορούν να φοροκλέψουν, εμφανίζουν αδυναμία στη συγκέντρωση των αποδείξεων, καθώς δεν έχουν τα ανάλογα εισοδήματα που να δικαιολογούν πρόσθετες δαπάνες. Επί παραδείγματι, δύσκολα ένας μισθωτός των 1.000 ευρώ θα προτιμήσει να πάρει απόδειξη πληρώνοντας 50 ευρώ, ενώ χωρίς απόδειξη θα πλήρωνε 30 ευρώ.
4.-Αντικρουόμενες είναι οι απόψεις και για τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας. Οι πολίτες εφιστούν την προσοχή στην άδικη φορολόγηση, που μπορεί να προκύψει ακόμα και για την κύρια κατοικία, και συνιστούν τη μη φορολόγηση ακινήτων που δεν επιφέρουν εισόδημα ή τη διατήρηση της απαλλαγής για τις εκτός σχεδίου εκτάσεις γης, καθώς έχουν υπάρξει εισηγήσεις ακόμα και για φορολόγηση των εκτός σχεδίου. Δεν απουσιάζουν και απόψεις που τάσσονται σαφώς υπέρ της επαναφοράς του ΦΜΑΠ σε αντικατάσταση του άδικου Ενιαίου Τέλους Ακινήτων που αφορά ακόμα και μικρότερες περιουσίες.
5.-Ποινικοποίηση της φοροδιαφυγής, γενικευμένο πόθεν έσχες, υποχρεωτική διάτρητη απόδειξη και ξεχωριστές δηλώσεις από τους συζύγους είναι ορισμένα από τα μέτρα που προτείνονται για την αντιμετώπιση της μάστιγας της φοροδιαφυγής από επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες. Η πλειονότητα των ηλεκτρονικών πολιτών, πάντως, αναρωτιέται πώς θα πιαστεί ο γιατρός, ο υδραυλικός και γενικώς κάθε επαγγελματίας που έχει κάνει επάγγελμα τη φοροδιαφυγή.
6.-Λιγότερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει ο τρόπος φορολόγησης των επιχειρήσεων, καθώς το ζητούμενο είναι να πιαστεί το εισόδημα και δευτερευόντως φαίνεται να απασχολεί τους πολίτες πώς θα φορολογηθεί.
7.-Μειωμένου ενδιαφέροντος είναι και οι επεμβάσεις ακόμα και στην απλοποίηση των διαδικασιών, παρότι οι πολίτες τάσσονται υπέρ της ηλεκτρονικής και της προσυμπληρωμένης δήλωσης.
8.-Θετικά βλέπουν την «πράσινη» φορολογία οι πολίτες -αν και μιλούν για αρνητική εμπειρία από τα πρόσφατα περιβαλλοντικά τέλη, τα οποία τελικώς πλήττουν όσους έχουν πολύ παλιά αυτοκίνητα, τα οποία δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αντικαταστήσουν.
Οι απόψεις των πολιτών θα ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη κατά τη σύνταξη του νομοσχεδίου που θα ολοκληρωθεί σε πρώτη φάση στα μέσα Ιανουαρίου. Οπως υπόψη θα ληφθούν και οι προτάσεις που έχουν ήδη γίνει από διάφορους κοινωνικούς εταίρους ή θα κατατεθούν τις προσεχείς ημέρες στο τραπέζι του διαλόγου από τις ομάδες εργασίας. Το τελικό νομοσχέδιο εκτιμάται ότι θα κατατεθεί στη Βουλή στα τέλη Φεβρουαρίου, με στόχο να τεθεί σε εφαρμογή το αργότερο από τις αρχές Απριλίου. *

Δεν υπάρχουν σχόλια: